Hyperhelikon Insikter No. 1 - Konspirationsteorier i Coronans tid

 

Konspirationsteorier i Coronans tid

Detta är Hyperhelikon Ideas Consulting AB:s första inlägg. 

Hyperhelikon Ideas Consulting AB är ett konsultföretag inom områdena omvärldsbevakning, public affairs, megatrend- och strategianalys, akademiska konsulttjänster och strategisk kommunikation. Företaget drivs av mig, Andreas Önnerfors, professor i idéhistoria.

Den engelska hemsidan är www.hyperhelikon.se. Denna blogg kommer informera om Hyperhelikons verksamhet på svenska. 


Sedan 2020 har världen påverkats av Coronapandemin. Eftersom jag har forskat i området intresserade jag mig från början för de konspirationsteorier som pandemin skulle framkalla. Det är nämligen ett mönster att kriser och konspirationsteorier följer varandra. Under de senaste månaderna har jag deltagit i ett stort antal intervjuer i svenska medier, spelat in poddavsnitt, gästat morgon- och fördjupningsprogram och talat med ett stort antal journalister både inom och utanför Sverige. Under fliken mediereferenser lägger jag upp länkarna till dessa mediekontakter. 

Men just nu är aktuellt att jag är i slutskedet med att färdigställa en rapport i ämnet åt MSB - Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap. Denna rapport kommer att släppas senare under april. 

Förra veckan släpptes ett poddavsnitt som redan ger en liten sneak-peak på vad rapporten kommer att innehålla. Jag talade i Eric Paglias engelska podd om ämnet "Corona Crisis: Once Upon a Pandemic" med episoden "Theories of the pandemic: Six styles of Covid conspiracies".

Den 13 april 2021 deltar jag på en panel på Vetenskapsfestivalen, varmt välkomna

Kl. 14:00-14:40
Panelsamtal: Sanningssägare eller vilseledare? Hur lärare kan bemöta konspirationsteorier och uppenbart falsk information på nätet
Annika Hedås Falk, Nobel Prize Organization, Mina Dennert, #jagärhär, Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbund, Christer Mattsson, Göteborgs universitet, och Andreas Önnerfors, Uppsala universitet

Hur pratar vi med elever som tror på lögnerna som sprids online? Hur kan lärare handskas med konspirationsteorier om vacciner, Estoniakatastrofen, det amerikanska valet eller om sammansvärjningar som illuminati? I det här samtalet ges några ingångar till hur skolor kan jobba.

Är du också intresserad av att få insikter i dagsaktuella ämnen och megatrander, tveka inte att kontakta mig på hyperhelikon@gmail.com  




Hyperhelikon Ideas Consulting AB drivs av Andreas Önnerfors, professor i idéhistoria. 

Kommentarer

Skicka en kommentar