Strategisk kommunikation

Att med ord utforska världen och påverka andras syn på världen är en av mina främsta drivkrafter. 

Jag skrev min första pressrelease ungefär när jag var femton. 

Av min tyska scoutkår utnämndes jag till presstalesperson och ansvarig för public relations. Mina första pengar tjänade jag med att hålla ett föredrag med diabilder om ett scoutläger som jag hade varit med om att organisera i Sverige. 

Med elva började jag skriva i min skolas skoltidning. 

Sedan dess har det fortsatt: akademiska och populärvetenskapliga texter är mitt främsta verktyg (på svenska, engelska och tyska), men jag har även skrivit texter för utställningskataloger, recensioner av böcker och konst, hemsidor, rapporter, bloggtexter, opinionsartiklar, tal och anföranden et cetera. En och annan dikt och sång har det också blivit. 

Men minst lika lockande som det har varit att skriva alla dessa texter har det varit att framföra dem. 

Sedan jag har börjat räkna har jag kommit upp i cirka 300 enskilda tillfällen då jag har talat på akademiska konferenser, events, med journalister, på folkhögskolor, föreningar och andra tillfällen. 

Ett av mina intressen har varit att omvandla vetenskaplig kunskap till strategiska budskap, hur vi kan kommunicera expertkunskap bättre och påverka opinionen. Även om min största kompetens ligger inom hur akademisk kunskap kan kommuniceras till en bredare målgrupp har jag samlat på mig gedigen erfarenhet i fältet. 

Hyperhelikon Ideas Consulting erbjuder därför: 

• skrivuppdrag för strategisk kommunikation 

• träning och utbildning för talare och kommunikation (i synnerhet vetenskapliga konferenser)

• medieträning och opinionspåverkan 

Mer information och offerter för skräddarsydda insatser och engagemang: hyperhelikon@gmail.com 



Kommentarer

Populära inlägg